A rossz tetteimből én tanultam, a jókból pedig mások! Portré Reith Ferencről

2016.05.17 13:49

„Nevetek, amikor mindent tudó nagy emberek buknak egyet. Nevetek, amikor két cica játszik az ágyon és leesnek. Nevetek, amikor egy kisgyerek először kóstol meg egy citromot. A bohócon sírva nevetek, és nevetve sírok.” Portré Reith Ferencről.

Egy üres papírra egy napot rajzolna, egy politikusmentes ünnepnapot vezetne be, jelmezbálban busónak öltözne, mert Mohácsról származik. Titkos ügynök fedőneve a Beethoven lenne, amit a zenész, nem a kutya miatt választott. Legidétlenebb magyar szónak a de viszontot tartja. Ha állat lenne, akkor delfin, ha pedig tárgy, akkor egy asztal. „Mindig is segítettem másokon és tartottam a hátam másokért. Számomra egy asztal az erőt szimbolizálja.” . Leghálásabb az életben azért, hogy megszületett. Ha az élete film lenne, akkor a Kabaré címet kapná. Kedvenc verse József Attila Mama című költeménye.

A szeretet elér mindent. Ez lenne az általa írt mese utolsó mondata. Egy ölelést adna minden embernek. Szeretne ő lenni az egyetlen ember, aki azzal kerülne be a Guinness-rekordok könyvébe, hogy nem akar oda bekerülni. Szuperképességként azt választaná, hogy gondolattal át tudjon adni érzéseket másoknak. „Egy lakatlan szigetre lakatot vinnék, hogy az többé ne legyen lakatlan, egy kereplőt, amit nagyapámtól örököltem, és ami ott van a szekrényen, ezen kívül a barátaim szeretetét vinném, ami nem kézzel fogható és egy mentőcsónakot.”

Kiskorában mozdonyvezető és buszsofőr akart lenni, de sajnos mivel egy hónappal korábban érkezett a világra a vártnál, inkubátorba került, ahol nem takarták le a szemét és az megsérült, ezért nem lehet sofőr.  Számára egy tökéletes nap abból áll, hogy a mellett az ember mellett kell fel, akit szeret. Azt teheti, amit szeret, tehát a színpadon énekel nagyközönségnek, hogy előttük is kipróbálhassa magát. Végül ugyanazzal feküdni le aludni, akivel felkelt.

„A karrieremben a közönség inspirál, a magánéletemben semmi. Kötöm magam dolgokhoz, és amit az elmúlt tíz évben felépítettem stílust, azt nem vagyok hajlandó elengedni. A musicalek és az operettek világában tudom kiélni magamat… Verset soha nem írtam, mert félek attól, hogy olyan dolgokat írok le, amivel valakit megbántok, ezen kívül világéletemben utáltam az irodalmat. Beszélgetni tudok az emberekkel, de nem tudom rímbe szedni a dolgokat.”

„Tanulni, tanulni, tanulni! Addig tanuljatok, amíg van lehetőségetek!” Üzeni a jövő generációjának. A római korban szívesen élne, hogy megakadályozhassa a csecsemők megölését. Hobbija a karaokee, a dokumentumfilm nézés és az utóbbi három évben a margitszigeti szökőkút látogatása. Ha filmbeli karaktert kellene választani, akkor Ő lenne Jackie és Hyde egy személyben, ha pedig időjárási jelenséget, akkor erdőtűz, hiszen szüksége van a földnek az erdőtűzre, hogy új fák is fejlődjenek. Ha valamilyen vicces sportágban világbajnok lenne, akkor az a Himalájára való felkerékpározás lenne. „Abból legalább látok valamit nem lefelé áll a fejem. Régebben a barátaimmal sok ilyet kitaláltunk, például a kézen futás száz méteren, diszkoszvetés lábbal, lábujjorigami, célba lövés… (sajátos férfi testrésszel- a szerk.).”

„A saját sikereimet nem élem meg, csak a másokét. Mindig elégedetlen vagyok önmagammal. Akárhányszor kiállok a színpadra azt érzem, hogy valami rossz volt. Önértékelési gondokkal küzdök, ezért soha nem vagyok megelégedve önmagammal. Az esetek kilencven százalékában nem szeretek önmagam lenni. A maradék tízben pedig énekelek.  A múltamon szeretnék változtatni, de azon már nem lehet.”

Idegesítő szokásai a dohányzás, körömrágás és a fogcsikorgatás. Sajátos jellemzője, hogy ingmániás. Nincsen sok inge, d azokat folyamatosan cseréli. Karaokera is ingben és zakóban megy, Utál vasalni és gyűlöli a ruhákat hajtogatni. Nincs két egyforma pár zoknija.

 „Nem vagyok magammal megelégedve, pesszimista mégis kommunikatív vagyok, érdeklődő és szeretek beszélgetni. Édesanyám mindig azt mondta, hogy én vagyok az egyik olyan ember, aki ismeri a kegyes hazugságot.”

Élete meghatározó pillanati közé tartozik, amikor ötezer forinttal a zsebében elköltözött a családjától és Pestre jött, amikor egyszer meg kellett védenie az édesanyját az édesapjától; amikor a Britanian’s got talent meghallgatására be mert menni,  és amikor angoloknak, angol dalt, angolul énekelt úgy, hogy magától tanulta a nyelvet. Amikor először láttam Ferit a You Raise Me Up-ot énekelte, akkor nem is sejtettem, hogy végzett targoncavezető és sokféle munkája volt már élete során.

„Imádtam cirkuszban dolgozni. El is akartam menni a cirkusszal, de anyámék nem engedtek, mert még kiskorú voltam.  Az állatoktól sokat tanultam. Elmentem én egy sertéstelepre is disznószart lapátolni. Azt mondják, hogy a malac koszos állat, de rengeteg szeretet van benne. Meg kell nézni a szemét, ami olyan, mint az emberi szem. Amikor egy malac mosolyog, akkor mosolyog a szeme. Nálunk sokszor volt disznóvágás, ilyenkor láttam, hogy a malac mosolyogva pusztul el. Sok ember tanulhatna az állatoktól.”

Két krokodil lekvárt fűrészel az eperfán. Hé te!- szólal meg az egyik. Miért pont én?-válaszol a másik. Két tojás a serpenyőben. Hű de meleg van itt!-mondja az egyik, mire a másik. Jézusom, egy beszélő tojás! Ez a két szösszenet bizonyítja, hogy sajátos humora van Ferinek, mégsem erre a legbüszkébb. „Igazán értékelem magamban, hogy le tudok ülni a barátaimmal beszélgetni a problémáikról. Mindig azt mondják rám, hogy isten áldotta tehetség vagyok. Én ezzel nem értek egyet és idegest, de ők így gondolják.”

 

Mikor levert vagyok, és a szívem megviselt;
Mikor bajok jönnek és szívem túlterhelt;
Akkor nyugodt vagyok és csendben várok,
Míg te jössz, és leülsz egy kicsit velem.

 

„Amit az iskolában nem tanultam meg tiszteletet, azt most megtanulom. Tökéletesen elismerem, ha a másiknak igaza van. Amit a legjobban gyűlölök a világon, ha valakit megaláznak. Számomra a boldogság olyan dolog, amit nem lehet definiálni. Érezni lehet, de elmesélni nem. Az emberi érzéseket nem lehet megfogalmazni. Egy kisgyerek megkérdezte, hogy honnan fogja tudni, hogy szeretek valakit? A válasz az volt, hogy tudni fogod. Mindenki ki tudja fejezni az érzéseit anélkül, hogy kimondaná.”


Nincs élet - nincs élet éhsége nélkül;
Minden nyugtalan szív tökéletlenül ver;
De mikor jössz, eltelek gyönyörrel, 
Néha azt hiszem, megpillantom az örökkévalóságot.

 

„Nagyon sok mindenre lenne szüksége a világnak. Arra, hogy az emberekből eltüntessük a gyűlöletet. Nem sokkal, de szebb lenne a világ. A gyűlöletet helyettesíteni az egymás megértésével. A szomszéd fűje mindig zöldebb és azt könnyebb gereblyézni, de először magunknál takarítsunk ki. Egyik legnagyobb félelmem, hogy az ember saját magát fogja megölni, mert bár gyűlöli az öngyilkosságot mégis azt követ el. Én nem vágyok luxusra, csak azt szeretném, hogy másnak is legyen, mert a földön élő összes embernek joga van ahhoz, amit a szülőföldjéből vettek el. Nehogy már pénzt adjunk azokért. Pedig ezt hívják kereskedelemnek. Egyes típusú emberek felborították az egyensúlyt ezért egyre jobban süllyedünk a Macskajajban szereplő Dadan latrinájában, és nincsen mibe kapaszkodni.” Édesanyám és édesapám is meghalt. A nővéremmel nem, csak a bátyámmal tartom a kapcsolatot. Legnagyobb szükségem nekem olyan dologra lenne, amit nem kaphatok meg, a családomra. Azóta számít nekem a család, amikor édesanyám is meghalt. Mindketten ott feküdtek előttem a földben és arra gondoltam, hogy holnap kit fogok felhívni. A világ legnehezebb dolga egyedül lenni. Amikor egyedül fekszel le és egyedül kelsz fel, és nincs ott a konyhádban édesanyád, aki az ebédet főzi. ”

Felemelsz, így hegyeket tudok megmászni;
Felemelsz, hogy viharos tengereken sétáljak;
Erős vagyok mikor válladon lehetek;
Felemelsz, hogy több legyek magamnál.

 

Hogyan lehetne Reith Ferencet egyetlen magyar szóban összefoglalni? Túlélő. „Egy olyan ember vagyok, aki Magyarországról érkezett. Az ország azon városában született, ahol az a legnagyobb vereségét szenvedte el. A családomtól én is vereséget szenvedtem, de eljöttem és talpra álltam. Itt vagyok, két lábon állok. Megpróbálok józanul gondolkodni. Semmit nem bántam meg, amit tettem. A rossz tetteimből én tanultam, a jó tetteimből pedig mások. Ez így együtt én vagyok, Reith Ferenc.”


Felemelsz, hogy több legyek magamnál.

You raise me up to more than I can be.

 

Elérhetőség

Székely Sára Honlapja szekelysara94@gmail.com