Gyönge nemzedék ez, avagy Pandora szelencéje! Rendező: Dányi Krisztián

2017.03.20 10:52

Üdvözlünk egy másik világban! Egy másik világban, ahol a betörő egyszerre sír a fizikai fájdalomtól a házigazdával, akinek a lelke szomorú. Ahol a jelmondat: „ez egy gyönge nemzedék, ez egy fing nemzedék.” Székely Sára író ajánlása a Pandora szelencéje című darabról.

Gyönyörű nő volt, hamvas bőrrel, egyetemre akart menni matematikát tanulni. Akkoriban azonban úgy gondolták az emberek, köztük az édesapja is, hogy elég ha egy nő a háztartáspénzt meg tudja számolni. Itt siklott ki egy élet. Ezután jött egy „csak azért is” házasság. Élete tragédiájáról beszélve üríti ki Hilda néni a snapszos üveget. „Tele voltam viruló asszonyi tervekkel egy roncs mellett. Szenvedés volt mindkettőnknek, a halála pedig megváltás….Olyan szépen meggyászoltam, ahogy illik. Gyönyörű fekete csipkeruhát vettem fel, de alatta piros volt a bugyim.” Hilda meggyilkolta első férjét, akárcsak a másodikat és a harmadikat.

A kultúrmarha Bandika, aki betört a lakásba, csak hallgatja nagynénje életének történetét. Nem túl okos teremtés, Hilda gyakran mondja naki, hogy gyöngék az idegei, s hogy épeszű rabló nem pakol vissza. Bandika a nőket hibáztatja kisiklott életéért: „A Nők, mindennek ők az okai, okosabbnak hiszik magukat Tőlünk, s összekuncognak a hátunk mögött…. Hilda néni te legalább tudod mi a nagybetűs élet, engem csak ez az egy vigasztalt egész életemben, ez a legenda a kincsről...”

Hilda néni tudja, mi a nagybetűs élet! „Nekem ne mondja senki, hogy jó megöregedni, én egy cseppet sem élvezem…. Mi lett belőlem? Egy vén csont, pedig valaha maga voltam a fiatalság. Olyan vagyok mint egy porcelán, amit belelöktek és beletapostak a sárba….Vaksi, siket, rozoga vagyok, hülye nem….Mindenkit túlélek és utazni fogok! Nem lesz több paprikás krumpli, se grízes tészta, és mikor lesz már hó vége, és mikor jön már a nyugdíj.”

Aztán Hilda néni és Bandika elindulnak megkeresni Pandora szelencéjét. Egy kincset, melyért egy embert vertek, kínoztak, de soha nem árulta el, hogy merre van csak a gyermekeinek. Jobban mondva leírta. S ez az amiért Bandika Hilda néni lakásába került egy holdfényes éjszakán.

Tulajdonképpen Jézus csapta vagy rázta a vargát? Hogyan tud egy körtefa megbolondulni? Kinek a falábát szerette Hilda? S mit akarnak csinálni az emberek bármi is történik az életben? A válaszokat Pandora szelencéje rejti. Jó szívvel ajánlom ezt a darabot mindenkinek, aki nem ilyed meg, amikor egy színdarabbeli sorozatgyilkos idős néni kulcsra fordítja az ajtó zárát, annak az ajtóét, amin belépett ebbe a másik világba.

https://karinthyszinhaz.hu/eloadasaink/pandora-szelenceje

Elérhetőség

Székely Sára Honlapja szekelysara94@gmail.com