Művész, ki művészt fotóz; s ember, ki embert

2016.12.03 13:12


 

„Jó barát, nagy és igen bátor fotós volt. Halála mindenki számára nagy veszteség, elsősorban  az ő számára. Annyira életvidám volt, hogy nehéz elhinni, hogy halott.” Így emlékezett vissza  a XX. század egyik legnagyobb írója Ernest Hemingway, a század legnagyobb fotográfusára  Robert Capára. A világ mindkettejük munkássága előtt tisztelettel adózik. A kettejük  kapcsolatának talán legszívmelengetőbb momentuma, hogy sok fényképet köszönhetünk  Capának Hemingwayről.Bár már egyikünk sincs köztünk, maradtak utódok.

Akad itt egy ifjú színész H. Varga Tamás ki nem fél kipróbálni magát bármilyen műfajban, s egy fotográfus Bártfay Dávid, aki szeretné kiélni az elkapott pillanatok iránti vágyát. Így kezdődött egy hűvös őszi fotózás, melyről most ők mesélnek nekünk.

 

Mit mond a  múzsa? „Dáviddal volt talán életem első komoly fotózása, úgy 16 évesen. - akkor én meg nyilván nem tapasztaltanálltam a kamera előtt, de türelemmel voltunk egymás felé, hiszen Dávid sem fotózott akkor még nagyon modelleket. Amikor az első közös munka gyümölcsét néztük , tudtuk lesz még folytatás . Azóta szinte hagyománya nőtte ki magát, hogy minimum évente egyszer dolgozunk együtt.”

 

Mit mond a fotográfus? „2008-ban kezdődött a fotózás iránti rajongásom. Mindig is szerettem a nyaralások vagy kirándulások alkalmával fotókat készíteni, de egy fotópályázat megnyerése után kezdtem kicsit komolyabban gondolni arra, hogy a jövőben ezzel foglalkozzak. Először egy kölcsön kapott géppel bontogattam szárnyaimat, majd később megvettem életem első tükörreflexes fényképezőgépét! Már az elejétől kezdve leginkább az emberábrázolás volt az, ami megtetszett. Fotóztam persze mást is, de valahogy mindig visszakanyarodtam a portré és a divatfotózás irányába. Már viszont szinte csak esküvőket fotózom, ugyanis itt tudom igazán kiélni az elkapott pillanatok iránt érzett vágyamat. Azt, amikor maguktól történnek a dolgok és én csak szemlélője vagyok az eseményeknek, ilyenkor érzem magam igazán elememben és készíthetem el a kedvenc paparazzi fényképeimet.” 

Hogy ott voltam-e, s láttam mindent a saját szememmel? Nem. Csupán azokat a fényképeket, melyeket megmutattam. Mégis hiszem, hogy nem tévedek. Robert Capa szavaival élnék: „Egy-egy nagy esemény jól kivágott része többet képes megmutatni a valóságról olyasvalakinek, aki nem volt jelen, mint a kép egésze.”

                                                                             

                                                                                                Fotográfus: Bártfay Dávid

                                                                                                Modell: H. Varga Tamás

                                                                                                Író: Székely Sára

 

 

 

 

Elérhetőség

Székely Sára Honlapja szekelysara94@gmail.com