Portré: R. Takács Richárd!

2016.03.06 12:42

Derű (főnév). Példák a belőle képzett ige (derül) alakjaira: Derül az ég. Felderül egy gyermek. Kiderülnek a dolgok. Szinonimái: jókedv, vidámság, móka, életöröm Lásd: R.Takács Richárd gyermekszórakoztató-ipari szakmunkás, a gyermekek nagy szórakoztatója, Ricsi bohóc.

R.Takács Richárd (főnév/személynév)

Legszebbeket, legjobbakat kívánok mindenkinek: anyukáknak, apukáknak, nagymamáknak, nagypapáknak, kiskutyáknak, kismacskáknak, tengerimalacoknak, hörcsögöknek, papagájoknak.”

Makacs és önfejű, mely tulajdonságoknak néha célja van. Igazságszerető, annak ellenére, hogy az emberek -a nem minden fekete vagy fehér elv alapján- nem szeretik a túligazságos dolgokat. „Hiszek abban, hogy minden rossznak van esélye megjavulni, így nem szabad kárhoztatni senkit az elmúlt rossz miatt.”Tud türelmes lenni,csak ne kelljen túl sokáig. Mindene a munka, ami egyben szerelem is. Izzadós, de ezzel nem tud mit csinálni, ennek pszichikai oka van, gyakran fordul elő, hogy ha valamit szeretne, hogy jól sikerüljön hamar beleizzad. Kitartó, már majdnem állhatatos, célorientált. Megbízható, segítőkész. Amint van valamije abból ad, így bár önzetlennek tűnik mégis önző, mert ezzel gazdagnak érzi magát, például megteheti, hogy átenged valakit a zebrán. Az utolsó mondatban remélem érezhető az irónia és a vidámság valamint humorérzék, melyből Ricsi bőven kapott. Jó hülyének lenni -mondja. A környezetemnek is jó, legalábbis szeretném ezt hinni.Erőst kilógok a sorból. Bármennyire is igyekszem, hogy viselkedjek néha nehezen megy. Én elfogadom az embereket,állatokat és az egész világot úgy ahogy van. Legfeljebb elkerülöm az oroszlánketrecet, de elfogadom, hogy az oroszlán harap- hozza fel példának.

Tizenhét évesen diákmunka keretében csatlakozott bűvész édesapjához, aki akkor Rodolfoval dolgozott. Először csak a színpadtechnikát vitte. Pancser voltam. Nem amatőr hanem pancser, nem szeretném megbántani az amatőröket.” Édesapja különleges helyet foglal el az életében és a szívében. Amikor jó vagy rossz dolgok történnek mindig őt hívnám fel, pedig két éve már nincs köztünk. Mégis itt cseng a fülemben amit mondana. Persze volt, hogy jókat vitatkoztunk. Minden nap beszéltünk telefonon. Pletykás helyzetben vagy-kérdeztem. Amikor meghalt a színházban voltunk és sírtunk. Hazafelé azon vettem észre magam, hogy őt akarnám felhívni és elmondani, hogy meghalt. A halálával egyoldalúvá vált a kapcsolatunk. Magamra maradtam az élet dolgaival és rendezésével. Azt hiszem akkor nő fel az ember ha egyedül marad az élet rendezésével.”

Sok mindent hozott létre a nullából és a mínuszokból. Van amit máshogy csinálna - lehetne rádiós műsorvezető marketinges vagy kereskedelmi igazgató- de nem akar más lenni. Ha az életéről filmet forgatnának a címe egyszerű, de nagyszerű lenne (tekintve, hogy a Bohém rapszódia cím már foglalt, és a „gyerek vagyok, és utcákon átszaladok Republic dalszöveg nem túl találó filmcímnek) : Bocs, elfelejtettem felnőni!

Így fordulhat elő, hogy ha egy lakatlan szigetre kellene költöznie a barátnője mellé, a macska, aki szomorú lenne nélküle, egy gitár, dobfelszerelés, és egy siklóernyő kerülne a bőröndjébe. A siklóernyő, mellyel 20-25 km/h-s szélnél a földről is fel lehet szállni kiütéssel győzött az internetképes elektromos kütyüvel szemben, mellyel a tervek szerint wifit lopott volna egy műholdról. Ha szuperképességet lehetne választani akkor repülni tudna és átmenni a falon. Tudatosan irányítom az álmaimat. Egyszer azt álmodtam, hogy üldöz egy vaddisznó, majd rájöttem, hogy ez csak egy álom. Megálltam és elengedtem a vaddisznót magam mellett.”-meséli Ricsi. S hogy miért ennyi humor a sorokban? Hét és fél milliárdan lakunk a Földön, a legtöbb okosságot megmondták már mások.”- válaszolt Ricsi amikor megkérdeztem mi lenne az a mondat, amit emlékül hagyna az eljövendő nemzedékeknek. Végül is egy idézetet kaptam Tőle, mely talán ismerős lehet.

 

Egyszer egy indiai hercegnő az édesapjától kapott gyűrűvel felkeresett egy hindu bölcset. Azt kérte tőle, hogy véssen a gyűrűbe olyan bölcsességet, mely a szomorú napokban vigasztalja, a nehéz helyzetekben bátorítja, a boldog időszakokban pedig óvatosságra inti. A bölcs pár nap múlva visszaadta a gyűrűt. Egyetlen szót vésett bele:" ELMÚLIK"

S milyen igazak ezek a szavak Ricsi életében? Tűzifán áll a színpad lábazata amin éppen ültem amikor ezt a portrét készítettem. A mindig vidám és mosolygós Ricsi egyszer csak mesélni kezdett egy másik történetet, arra a kérdésre válaszolva, hogy volt e pont amikor ki akart szállni: Igen, az egészből ki akartam szállni. 2009-ben gazdasági és magánéleti válságba kerültem. Beírtam az internetbe, hogy hogyan kell öngyilkosnak lenni. Popper Pétert dobott ki, ami arról szól, hogy a csúcson kell abbahagyni, nem pedig akkor amikor valaki mélyponton van. Vagy, hogy megkímélve a családot és a barátokat ha valaki öngyilkos akar lenni üljön repülőre és utazzon el messzire, hogy csak egy dobozt hozzanak haza. Írt még ilyen hülyeségeket. Tudtam, hogy egyszer eljön majd a pillanat amikor utoljára veszem majd le a bohóchajat, ezen gondolkodtam minden fellépés után. A barátaim megnyugtattak, hogy ez még nem az. Beosztottak minden percet, hogy mikor ki van mellettem vagy én kivel vagyok.Tudtam, hogy milyen voltam előtte, de nem tudtam elképzelni, hogyan. - zárja szavait Ricsi, akinek a bal szeme alatt csillámporos volt és a beszélgetésünk alatt tudatosan vagy tudatlanul, de folyton mosolygott. Főként amikor szóba került a kedvenc könyve, a Galaxis útikalauz stopposoknak című Douglas Adams könyv -aki sajnos nem él, nem neki sajnos, hanem nekünk.-teszi hozzá. Ezt a művet nevezhetnénk a megkönyvesedett Ricsinek. A fantázia vidámsággal, élettel és könnyed problémamegoldással fűszerezve és papírra egy filozofikus de vidám olvasmánnyá formálódik. Ha ez a könyv maga Ricsi lenne az egyik fejezet címe talán lehetne: a vaníliapuding! Miért pont ez?

 

Ha fa lenne akkor sok mindenre használható, védelmet-és árnyékot adó, szép cédrus. Ha állat akkor albatrosz madár. Képes körülrepülni a Földet anélkül, hogy leszállna. Bár halat eszik és én nem szeretem a halat, de ha albatrosz lennék biztosan szeretném és lemondanék a vaníliapudingról.”

Túl a mi lenne ha...kérdésen vannak dolgok melyek biztosan megtörténtek. Mindig minden a szakmával folyik össze. A Pinokkió című mesejátékban esett meg vala. Dzsepettóként ecsettel kellett volna Piokkiónak szemet festenem, aki még ekkor bábú volt. Letettem egy székre az ecsetet majd ráültem. Aztán Dzsepettó hangjával megszólaltam: Beleültem az ecsetbe! Pinokkió ekkor röhögött. Én elé álltam, hogy ne látszódjon ahogy rázkódik. Majd a röhögéstől elkezdett folyni Pinokkió orra, aki ekkor kiment. Mire megfordultam nem volt ott, ekkor én is kimentem. Szerencsére jött a tündér monológja, aki nem tudott röhögni mert cd felvételről ment. Az egész előadást szétröhögtük.” Persze ilyen dolgok a legjobbakkal is megeshet. Ahogyan megesik az is, hogy terveznek a jövőre. Ricsinek nem is akármilyen tervei vannak. Ilyen például a mosolyvonal gyűjtés, valamint az, hogy megdöntse a már létező Guiness-rekordot, amit a legtöbb zenész egyszerre egy helyen egy számot játszik kategóriában állítottak fel. Még a legőrültebb ötlete is kivitelezhető, mely szerint a forma1es futamok előtt zenét csinálni motorkerékpárokkal. Tudniillik minden motor más hangmagasságban ad ki hangot, mely hangmagasság a kipufogóra szerelhető tölcsérekkel szabályozható. Megfelelő távolságban elindítva őket akár több szólamot is meg lehetne szólaltatni például egy Simsonnal és Harley Davidsonnal. Bónuszként megjelenhetne egy trabant is. Így lehetne zenét csinálni Ricsi módra.

Így pedig mesét lezárni: A jó elnyerte méltó jutalmát a rossznak pedig ha megváltozott akkor megbocsátottunk..”

 

A Dzsungel könyvéből Balu vagyok a maci. Amikor Sirkán megtámadja Mauglit akkor lecsapja Balut, aki látszólag meghal. Ez egy szomorú és drámai pillanat. Maugli sír, hogy a papamaci nem kell fel, mire jön Bagíra aki azt mondja: Maugli, most erősnek kell lenni! Egyik előadáson Maugli így válaszolt Bagírának: Miért, elvisszük?

 

 

Elérhetőség

Székely Sára Honlapja szekelysara94@gmail.com