Portré: Szemerédi Bernadett!

2015.08.09 14:44

Szívdobbanás.

A legtalálóbb szó, amivel Szemerédi Bernadett magát le tudta írni, és amivel én mint író teljes mértékben egyet is értek. Dobbanjon most néhányszor a szívünk, miközben az Élet himnuszának sorain kereszül bemutatkozik nekünk egy színész, egy nő, egy nagyszerű ember.

Az élet egyetlen - ezért vedd komolyan!
A családomtól nem csak azt a támogatást kaptam, amit egy gyermek szokott, hanem egy olyan értékrendet is, amiből tudok meríteni. A kitartás generációk óta jellemzi a családunkat. Nem vagyunk azok az emberek, akik könnyen feladják.

Az élet szép - csodáld meg!
„Alapvetően nyitottan állok az emberek és helyzetek elé. Tényleg igaz a mondás, hogy először magadban kell létrehozni a változást, amit a világtól követelsz. Ez az egyik kedvenc idézetem. Rájöttem, ahhoz, hogy bizonyos dolgok változzanak az életemben, először nekem kell változni. Egy picit magamnak is kell élnem, nem csak másoknak.”
Az élet boldogság - ízleld!
A volt párommal kitaláltunk egy szerepjátékot. Ha olyan kedvünk volt, bementünk dohányboltokba, és eljátszottuk, mi szerbek vagyunk, és nem tudunk magyarul beszélni. Rendszeresen teszteltük a dohányboltosok türelmét. Ők persze kétségbeesetten próbáltak keresgélni, miközben mögöttünk már kígyózott a sor. A Pall Mallt értették, csak azt nem, hogy milyen fajtát kérünk.

Az élet álom - tedd valósággá!
Szeretnék megtanulni lovagolni, részt venni valamilyen zarándoklaton, elmenni néhány számomra fontos és vágyott helyre. Szeretném megtapasztalni a saját határaimat. Minél többet tanulni önmagamról és a világról. Vagy például kiugrani egy repülőből ejtőernyővel. Feszegetni egy kicsit a komfortzónámat. Aztán a majdani családommal világkörüli útra vagy biciklitúrára menni.

Az élet kihívás - fogadd el!
Baráti társasággal elmentünk táncolni egy pesti szórakozóhelyre. Volt egy srác, aki hevesen akart udvarolni. Mondtam neki szerbül, hogy sajnos nem értek magyarul. Aztán kiderült, nemcsak hogy tökéletesen beszéli a szerb nyelvet, de onnan származik, ahonnan én, Délvidékről. Sőt, még a magyaros akcentusom is érzi. A fiú megkérdezte, mindig így koptatom le a pasikat?

Az élet játék - játszd!
„Szeretem azokat a korokat, amikor az embereknek volt terük élni, kibontakozni. Amikor mertek kicsit elvontabban gondolkodni, és nem volt minden a nevén nevezve. Sajnálom, hogy sok darabot modernizálnak.”

Az élet kötelesség - teljesítsd!
„Vannak utak, amiket csak egyedül tudsz megjárni, míg más utakat másokkal kell, hogy járj. Hiszem, hogy az emberek hatnak egymásra.”

Az élet vagyon - használd fel!
„Szeretnék formálódni emberileg is, színészileg is. Ez az út sosem érhet véget. Mindig legyél nyitott. Mindig legyél kész változtatni. Az isteni gondviselésben hiszek és abban, hogy tényleg minden okkal történik. Ha az ember egy váratlan helyzettel találja szembe magát, akkor próbálja megérteni, miért kapta, ne meneküljön el!”

Az élet szeretet - add át magad!
„Nagyon tudok hinni. Mindent, amit csinálok, azt hittel és teljes odaadással csinálom - annak ellenére, hogy a színészekben ott van a félelem az elkallódástól. Hatházi András egyszer azt mondta: Benned lehet egy kép magadról, de az nem biztos, hogy összhangban van azzal, amit mások látnak rólad.”

Az élet titok - fejtsd meg!
Próbálom megfejteni, hogy az embert miért azok a szerepek találják meg, amik. Egyszer egy darabban a végzet asszonya szerepre számítottam, végül egy naiv kislányt kaptam. Azt hiszem, én metszet lehetek két vagy több színházi archetípus között. Nem vagyok egy naiva. Nagyon szeretnék a végzet asszonya lenni, de nem tudom, az vagyok-e.
Pici gyerekkorom óta jelen van az életemben a zene. Nyolc évesen kezdtem hegedülni. Olyan fokú alázatra tanított, amely elengedhetetlen a színházi hadszíntéren is. Tizenöt évesen átjöttem Magyarországra tanulni. Meghatározó volt még az életemben az első szerelmi csalódás, melynek sebeit az ember jó ideig hordozza, nyalogatja, de nem biztos, hogy tanul belőle. Hosszú ideig nem voltam képes leszűrni a konzekvenciát, amit le kellett volna. Most másképpen tekintek az akkori önmagamra.

Az élet ígéret - teljesítsd!
Elkezdtem a gyógypedagógus szakot, de be kellett látnom, hogy vagy felelősen csinálom, vagy sehogy. Ezt nem lehet félemberként. Kell még nekem élettapasztalat ehhez.

Az élet szomorúság - győzd le!
„Nagyon szívesen kapcsolódok bárkihez és bármihez, szívesen nyújtok segyítséget. Amíg több a pozitív visszajelzés mint a negatív, addig érdemes csinálni. Az alkotás örömét nem pótolhatja semmi. Amit csinálok, azzal van létjogosultságom. Amíg fűt valami belülről és nem hagy nyugodni, addig csinálom. Talán az, hogy valamit ki akar fejezni és erre talál egy eszközt, ez küldi a művészt erre a pályára.”

Az élet dal - énekeld!
„Ha rossz kedvem van, ha jó kedvem van, imádok énekelni. A zene, a muzsika gyerekkoromtól fogva az ereimben lüktet.”

Az élet küzdelem - harcold meg!
Erdélyben van egy gyermekotthon, ahova rendszeresen járok. Én magam nem tudom őket pénzzel segíteni, de a hangommal igen. Fontos, hogy 2-3 havonta eljussak oda. Amit ezektől a gyerekektől kapok, az felbecsülhetetlen.
Volt egy nagyon rossz meghallgatás, ahol nem csak színészként, hanem nőként és emberként is belém tapostak. Úgy éreztem, hogy nem vagyok alkalmas erre a pályára emberileg és szakmailag sem. Elmentem a gyerekekhez a Partiumba. Olyan szeretettel és csillogó szemekkel vettek körül. Ők azok, akik mögött tragédiák állnak. Megráztam magam, és azt mondtam, adok még egy esélyt magamnak. Nem tántoríthatnak el a kudarcok. Hányan ütközünk nap mint nap falakba, de ez mégsem lehet mentség.

Az élet kaland - vállald!
Minden színházi találkozással több lettem. A F.A.R.M. 11 például olyan kapukat nyitott meg előttem, amik nem csak a színházban, de a magánéletben is éreztetik hatásukat. Akkor még Itt és Most társulat néven futottak. Meghirdettek egy meghallgatást. Annyira élveztem. Életem első olyan szereplőválogatása volt, ahol nem éreztem teljesítménykényszert. Vasárnap délelőtt volt. Lázasan, de széles vigyorral a képemen jöttem ki a meghallgatásról. Már megérte. Játszottam egy nagyot. Nagyon-nagyon örültem, amikor megcsörrent a telefon. Valószínűleg ki voltam hangosítva, mert egyszerre szólaltak meg: Gratulálunk!”

Az élet jutalom - érdemeld ki!
„Nem hiszek a véletlenekben... A becsületesség és az őszinteség sebezhetővé tesz, nem számít, légy nyílt és becsületes!”

Az élet élet - éljed!

Fotó: Koncz-Kiss Anikó

 

Elérhetőség

Székely Sára Honlapja szekelysara94@gmail.com